الموساد وهريدي

تاريخ النشر: 25 أبريل 2004 - 02:00 GMT
البوابة
البوابة

قرر الموساد أن يشغل جاسوس صعيدى بهدف جمع بعض المعلومات التي لايقدر على الوصول لها سوى صعيدي.. و بعد طول بحث أستقروا على هريدي ليكون هذا الجاسوس. 

ارسلوا لهريدي جاسوسة حلوة اقنعته بالسفر الى تل ابيب.. وهناك اخضعوه لتدريب مكثف بعد أن افهموه مهمته. وبعد ستة اشهر انتهى التدريب وقالوا له: انت دلوقت جاهز ترجع بلدك.  

هريدي : يعنى حارجع مصر  

مدرب الموساد : أيوة .. تروح و تنفذ كل التعليمات اللي حكينا لك عنها.  

هريدي : طب ازاى حاتصل بيكم  

مدرب الموساد : لا لا .. انت ماتتصلش .. احنا لما نحب نتصل بيك حانبعتلك مندوب حيقول لك ازيك و ازاى امك .. تعرف على طول أنه تبعنا .. ماشى يا هريدي.  

 

هريدي : تحت أمرك يا فندم  

و بالفعل رجع هريدي الى مصر .. و بعد شهرين أحس الموساد انه لازم يتصل بهريدي .. فارسلوا له مندوبا ذهب الى العمارة التي يعيش فيها 8هريدي والتقى البواب وقال له: : هو هريدى ساكن فى أنهي شقة؟  

البواب : أنهي هريدى يا بيه .. العمارة فيها 4 هريدي 

المندوب: ليه هيه العمارة كلها صعايدة؟ 

البواب: ايوه يا بيه.  

المندوب : طيب احكيلي وين شقة أي واحد من الاربعة ؟  

البواب : عندك واحد ساكن فى الدور الأول  

طلع المندوب و خبط على الشقة اللي فى الدور الأول  

المندوب : أنت هريدى .. ازايك و ازاى أمك؟  

هريدي: أنت عايز هريدى الجاسوس .. هو ساكن فى الدور الرابع..!؟