تعالى نسردح..!

تاريخ النشر: 21 أبريل 2007 - 04:36 GMT

 

ارد فيما يلي على اراء وتعقيبات القراء..

كلٌ.. حسب تعـ.. قيبه..!

 

رنا: بصراحة ملهاش حق تزعل منك وتروح وتسيبك، انت يا عيني ما صدقت تتهنى تقوم تزعل من اصحابك.. الواحدة لازم تكون كووووووووووووووووول عشان العجلة تمشي، وهي كمان باين عليها شايفة حالها كثير بس انت طيب كثيييييييير يا ابو سرداح بس مع الكل ولا الحسناوات فقط؟

-: بس وحياتك، معها حق تشوف حالها.. أي انا بس شفتها كاني انضربت صاروخ او كأن هزة ارضية ضربتني وضربت الشط

انا ع فكرة طيب مع اللي بيستاهلوا..بس..!

 

 

 

نورا: مسكين يا ابو سرداح

-: صح.. انا فعلا اكبر مسكين لاني بصدق الحلوين.. وانسى ما قاله المتنبي:

اذا غدرت حسناء وفت بعهدها    فمن عهدها ان لا يدوم لها عهد

 

fadi : قصه حلوه و ممتعه

-: اشكرك يا أخ فادي، كلك زوق.. واهلا.. اهلا بيك

 

Noor : واضح انو ابو سرداح عم "يجاكر" من ينتقده ويزيد من سخف ووضاعة وبشاعة كلامه؟ مع الاسف ان موقع البوابة يستمر بالنشر؟؟؟

-: وانت ايه اللي حارق لك بصلتك..!

اذا حضرتك مش عاجبك ما اكتبه.. لاتفوتي على مقالاتي.. واضح.

 ولا عايزه  وضوح اكثر من كده!.

 

عمار عبيد: عندي سؤال ابو سرداح..

هل لك في المرواح!!!!!!!!

: ايوه يا سيدي.. بس على فين!؟

 

احمد: أبو سرداح فلس و بقى يعيد في مواضيعه القديمة

ابو سرداح اتكلم بالجديد و بلاش المواضيع المنشورة من زمن تعيد نشرها في البوابة ........ خلاص ملينا منك و من قديمك شوف لنا حاجة جديدة او بلاش تكتب.

: يا عم انا قلت اني انتقيت الحكي اللي انت قاصده.. وما قلتش اني مئلفه؟.

حاضر حكتب حاجة جديدة علشان خاطر عيونك، بس ما تزعلش..!

اصلا الهدف مما اكتبه هو انتم يا اصدقاء.

 

رنا : جميل  جدا ’’المعفن معفن ولو غسل وشه كل يوم’’.. كلام شاعري يليق كثييييييييييييييييير على الحبيب الولهان دقرم لما يقوم من النوم يا عيني وكله حنان ورقة ووسخ ويغازل بهانة هانم وهي معفنة.. شي كثييييير حلو كله رومانسية ورقة وعذوبة.. لوعة الحب يا خواتي!!!

: انت اللي فهماني يا ست رنا.. كلامك عسل والله.

فعلا.. المعفن معفن.. زي "بعض القراء".. يلا !

 

سهى : نشكرك جدا. فقد انتقيت عبارات رائعة بتذكرني باشياء.

:لا شكر على واجب يا سهى.. بس ايه هيه الاشياء اللي افتكرتيها. ارجو ما يكونش سؤالي بايخ..!؟

 

ابن عرب 48: والله انك زي  "الشربات"..

:والله انك راجل عسل.. بص، ما تمشيش بسرعة..

 ارجوك وصل سلامي لاهلنا في فلسطين الحبيبة..

 

منى: شكرا..

: انت رائعة.. ولو كتبتي بس كلمة واحدة.. محبتي.

 

mosh mohem: momken net3araf bastana jawab

:لا .. ده مهم قوي.. وطبعا ممكن وثلاث ارباع.. بس انتي ما كتبتيش ايميلك. ازاي بقا حنتعرف؟. بالتواصل التلباثي يعني.!؟

 

امونة: مرحبا ابو سرداح..

 انا  امونة.. وبحب.. بس حبيبي تقيل.. اعمل ايه!؟

جاوبني ارجوك.. اصلي بستنى جوابك على ناااااار.

: طيب وديه لعند العجلاتي خليه ينفسه شوية. او اذا حبيتي عرفيه على بهانة وهو حيخف بروحه..! ولا اقول لك خلصي حالك منه قوام قوام بلاش تبئي انت كمان "سقيلة مثله"

 

علال يرد على احمد: بالرغم من التريقة اللي في كلامك بس انا مش عاوز افتعل مشكلة معك.

قصدي حتى لو كان كلام ابو سرداح قديم فهو لم يقل انه الفه.. لكنه قال انه انتقاه. وهو اعجبني كما اعجب طثير من القراء.

على اي حال ابو سرداح حبيبنا.. ومش عايزين نختلف عشانه.

:معلش.. انا مش عاوزكم تزعلوا علشاني.. المحبة اهم يا حبايبي.

 

غريب: يحكى أن رجلا كان يتمشى في أدغال افريقيا حيث الطبيعة الخلابة.. الخ. الخ.. الخ

-:تابع قصتك.. ما فيش مشكلة..

 

abuserdah@albawaba.com