دعاء مصري مطحون

تاريخ النشر: 10 يونيو 2009 - 07:12 GMT

 

 اللهم أنقذنا من نفسية الزملاء   وغباء الأصدقاء

 

 اللهم ارحمنا من استبياع   الجيل   الجديد..

 وحرائق   السكة   الحديد

 واستقصاد كل   مدير..

 

 

وندالة   القرايب

الصغير منهم   والكبير

 

 اللهم أغثنا من كل عميل    ومن فواتير موبينيل

 اللهم أرحمنا من تشريفة   عربيات المسئولين ,

 وزحمة الشوارع   في كل حين

 وسحب الرخص في كل كمين   من الغلبان مش م المتين

 

 اللهم أهدى لنا سواقين   الميكروباص

 والمدير   البصباص

 

 اللهم ارحمنا من الشئون   القانونية وشئون   العاملين

 واللي بيقفوا فـ وسط الشارع   فجأة وبدون إشارة يمين

 

 اللهم قنا شر   الكليبات..

 وشر شلل البنات.   ولؤم   الستات

وغباوة    الحموات

 والمينيمم تشارج   كافيهات..

  وهيافة الصحف   والمجلات

 

 وقطع الحرارة فجأة عن   التليفونات وقت الزنقات

 والمدارس اللي بتطلب تبرعات   بالألافات

 ووقــــوع السيــرفـــر   وقفلـــة السايتـــات

 

 اللهم ارفع مستوى   الزمالك ..

 لمستوى انبى والحدود   أو حتى مستوى   أسمنت أسيوط

 أو أرسل يارب عليهم   صاعقة..

 بدل ما يخلونا   نموت ...

 

 اللهم سدد أقساطنا   وضلل عنا   مآمير الضرايب

 

 اللهم ارزق جيل الوسط عقود عمل في   ليبيا و  قطر

 

 اللهم افتح لجيلنا القديم   الطريق الفسيح

  بدل لعب   المراجيح

 

 اللهم ارحمنا من الاكتئاب   مرض العصر والشباب

 واحمي يارب سماء مصر من سحابة   الهباب

 

 واكفنا شر صاحب   الدقن    الكداب

 وصاحب   التصريحات   النصاب

 

 اللهم ارزق كل بنت   بعريس    هدية..

 وكل شاب بوظيفة   وشقة  وعربية

 

 اللهم أحرق الـ    0900

 واضرب الحرامية   بالحرامية

 

 ونجح أي طالب   في أي كلية

 حتى ولو كان في التربية   الموسيقية

 

آآميين   آآآمين