مره واحد تاجر كتاكيت ماشي بالعربية وفيها كتاكيت، اوقفته لجنة تموين وقال له المفتش: الكتاكيت دي بتأكلهم ايه؟
رد عليه وقال له : ذرة يا بيه
…..فقال له المفتش: انتم ما بتفهموش حاجة الكتاكيت دي بتاكل علف.. وراح عمله غرامة 1000 جنيه.
ومشي التاجر بالعربية وهو في الطريق اوقفته لجنة موين ثانية، وقال له المفتش: انت بتوكل الكتاكيت دي ايه؟
اجاب واثقا: بأكلهم علف يا بيه.
فقال له المفتش: انت ايه يا أخي، انت ما بتفهمش، دي بتاكل ذرة وعمل له غرامه 1000 جنيه .
وبعد شويه وهو ماشي وقفته لجنة تموين ثالثة وقال له المفتش انت بتوكل الكتاكيت دي ايه؟ قال التاجر: يا بيه انا كل يوم الصبح ادي كل كتكوت جنيه وهو ياكل اللي هو عايزه ؟.
