صعيدي سافر إلى الولايات المتحدة الأمريكية.. هناك التقى بأمريكي يبدو انه كان يعرف كل شيء تقريبا عن الصعايدة.. ويظن أنهم اغبياء.. فقرر أن تخوت على الصعيدي صاحبنا.
ذات مرة وكانا جالسين معا.. وضع الأمريكي اصبعه في أذنه وتظاهر بالحديث؟
فسأله الصعيدي: إيه ده يا خواجا؟
قال الأمريكي: ولا حاجة.. انا بتكلم مع البيرنتس عن طريق الدورة الدموية!؟.
احس الصعيدي وكان ذكيا ان الاميريك يخوت عليه.. فسكت على مضض.
بعد قليل انتفض الصعيدي كمن اصابه مس. ومد يده في بنطلونه..؟
فقال الامريكي: ايه ده يا خسنين..؟
قال الصعيدي: اسكت اصل جاني دلوقت فاكس من اهلي.!!؟
